Sri Lanka 2019 deel 2: Het nieuwe jaar in! Groningen naar Colombo.

1 januari 2019 - Negombo, Sri Lanka

31 december 2018- 2 januari 2019

Vertrek en vlucht

De auto zit wel vol...

31 december 2018 is het dan eindelijk zover! De spullen zijn gepakt en we rijden rond 09:45 uur naar Weesp. Het is lekker rustig op de weg dus we rijden vlot door. We parkeren (zoals altijd als we vanaf Schiphol vliegen) gratis op de P&R bij station Weesp en nemen om 11:24 uur de trein naar Schiphol. Onze vlucht vertrekt om 14:30 uur. Voor het inchecken staat een behoorlijke rij, maar blijkbaar alleen voor de mensen die al online hebben ingecheckt. Dat hebben wij (als één van de weinigen) niet gedaan, want met een kind onder de 2 kan dat niet online bij Emirates. En bovendien willen we graag dat we op de voorste rij (ruimte!) worden gezet en dat kunnen ze bij de balie (meestal) nog wel regelen (ze houden die plekken vaak standaard vrij). We lopen de lange rij dus zo voorbij en checken binnen 10 minuten in (met jawel, 4 plekken op de voorste rij voor de eerste vlucht en 2 plekken op de voorste rij voor na de overstap in Dubai). Dan de douane door, lekker even spelen voor Armin en Luna, een hamburgertje voor ons en al snel is het alweer tijd naar de gate te vertrekken.

Tekenen en wachten op Schiphol

Ook daar is het weer relaxt, priority boarding voor de businessclass en…mensen met kleine kinderen! We zijn zeker niet de enige Nederlanders met kleine kinderen die naar Sri Lanka vliegen, er zitten zeker vier gezinnen in het vliegtuig. Dat er meer reislustige Nederlandse gezinnen zijn blijkt trouwens ook weer tijdens onze eerste twee dagen in Negombo; Armin en Luna spelen elke dag met andere kindjes!

Zo’n dagvlucht blijkt op de heenweg niet ideaal met Luna eerlijk gezegd. De eerste 6,5 uur naar Dubai slaapt ze geen minuut. Ook na de 2,5 uur durende overstap op Dubai lukt dat matig. Armin is verder gelukkig wel vrij makkelijk op beide vluchten, die vermaakt zich wel met de kadootjes van de stewardessen en de in-flight entertainment en gaat zelfs een paar uur slapen.

Vliegen naar Sri LankaBellen in het vliegtuig

Aankomst en eerste dag

Helemaal voorbereid op een chaotische drukke Aziatische luchthaven landen we op 08:30 uur lokale tijd op…het op dat moment rustige, wat verouderde, maar wel schone vliegveld van Colombo. Er is werkverschaffing aan de gang, echt overal staan schoonmakers. Nadat we vlot de douane passeren (je paspoortnummer is gelinked aan je visum dus heel handig!) halen we de bagage op en lopen we de aankomsthal in. Het stelt echt niks voor. Eén taxi counter rechts, wat geldwisselkantoren, de taxi-chauffeurs met bordjes netjes achter een koord, de vier pinautomaten keurig naast elkaar links en twee belwinkeltjes.

Pinnen en data

We pinnen (het vliegveld is de enige plek die we tegenkomen waar je 100.000 LKR kan pinnen dus doe dat vooral, rest is maximaal 50.000 LKR) en besluiten vervolgens bij de Dialogwinkel twee SIM-kaarten aan te schaffen. € 7,50 voor 9 GB, nu kunnen we mooi altijd bellen met onze chauffeur, appen, google maps checken etc. Onderweg kun je de kaart ook opladen bij elke grotere supermarkt trouwens. Handig! We moesten er wel even voor in de rij staan maar dan heb je ook wat. Bij de taxi counter betalen we ongeveer € 10,00 (2000 LKR) voor een half uur durend ritje naar ons guesthouse in Negombo.

Iedereen is nog wakker in de taxi van het vliegveld naar het hotel

Bijkomen in Morning Star

We verblijven de eerste twee nachten in Morning Star guesthouse, en dat valt absoluut niet tegen. Een mooie kamer (eigenlijk twee slaapkamers met een gordijn ertussen in een deuropening), mooie tropische tuin en een heerlijk zwembad. Nadat we gesetteld zijn gaat Luna lekker slapen en neemt de rest een duik in het zwembad. Armin ontmoet daar gelijk een vriendje (Nederlands jongetje van zijn leeftijd), en is helemaal blij met een speelmaatje. Ze hebben ook nog een zoontje van Luna’s leeftijd mee. In de middag slapen we allemaal nog even, we zijn behoorlijk moe van de hele korte nacht in het vliegtuig. Om een uur of vijf besluiten we dat Armin maar even wakker moet worden en dat we op het strand vlakbij gaan eten. Hij is amper wakker te krijgen maar met de belofte van spelen in het zand komt hij toch mopperend het bed uit. Eenmaal op het strand is de moeheid snel vergeten, net ontmoet vriendje Hugo is daar ook aan het spelen en samen verstoppertje doen is natuurlijk veel leuker dan slapen! We zitten bij Reggies, een guesthouse met restaurant waar we van de faciliteiten gebruik mogen maken omdat we bij Morning Star verblijven. De service is niet snel, maar het eten wat we op tafel krijgen is overheerlijk. Twee soorten curry (kip en pompoen), rijst, smoothies, biertjes en een fruitsalade smaken ons prima. Helaas gooit Luna het bakje met pompoencurry om, dat was wel erg jammer van dat lekkere eten. Morgen in de herkansing! Die avond liggen we er allemaal vroeg in om wat bij te slapen. Marieke heeft nogal last van de jetlag en ligt van 2:00 uur tot 05:00 uur wakker. De volgende ochtend worden we allemaal pas om 09:30 uur wakker, net op tijd voor het ontbijt.

Dag 2 in Negombo: zwemmen en strand

Op het ontbijt bij Morning Star is helemaal niks aan te merken. Eieren your style, hoppers (een echte Sri Lankaanse specialiteit), pannenkoekjes, geroosterde broodjes, jam, vers fruit, yoghurt, koffie, thee, sapjes. We hebben besloten vandaag niet al te veel te ondernemen en gewoon wat aan het zwembad en strand te gaan hangen. Marieke wil toch graag nog even de omgeving verkennen dus besluit ze samen met Armin een tuktuk te nemen naar het centrum van Negombo om daar even rond te neuzen. Echt bijzonder is het niet, al vind Armin de tuktukrit van een kleine 10 minuten wel geweldig. We zullen deze trip nog heel vaak even een tuktuk pakken, het is makkelijk, goedkoop en leuk!

We drinken eerst een watermelon juice en een kokosnoot bij King Coconut om wat energie op te doen om het brede (en blijkt) hete zandstrand te verkennen. Er zijn wel aardig wat locals op de been en we trekken met onze weerkaatsende witte huid dan ook vrij veel bekijks (en verkopers) aan. Een ‘maybe tomorrow’ met een brede glimlach werkt altijd het beste dus last hebben we hier niet van. Uiteindelijk vinden we een plekje in de schaduw, kopen een zakje popcorn voor 15 cent, en nemen tegen half 1 een tuktuk terug naar Reggies. Inmiddels is Luna echter in diepe slaap dus Jochem en Luna komen pas aan het einde van de middag aanzetten. Tegen die tijd is Armin al ruim 3 uur met Nora van 4 aan het spelen die in Reggies verblijft. Marieke zit al aan een Lion Beer samen met haar ouders. Aan het einde van de middag komen Jochem en Luna ook opdagen. Jochem maakt nog wat mooie dronebeelden, we nuttigen nog wat Lions en genieten van de heerlijke curry. Terug in Morning Star spoelen we het zand allemaal weer van ons af en gaan we slapen. De kinderen zijn al over de jetlag heen, Marieke niet. Ach, de halve nacht aan het zwembad zitten heeft ook wel wat.

De eerste dag in Negombo: even bijkomen!Tuktuk!Spelen op het strandZonsondergang NegomboNegombo vanuit de lucht

Het filmpje van deze de heenreis vind je HIER! en onder video's op deze pagina.