Sri Lanka 2019 deel 3: De culturele driehoek

3 januari 2019 - Dambulla, Sri Lanka

3 januari 2019 -7 januari 2019

Dag 1 toeren met ons busje

Ondanks dat je hier heel gemakkelijk en vooral heel erg goedkoop met bussen, tuktuks en treinen kan reizen hebben wij daar niet voor gekozen aangezien we graag zelf willen bepalen welke bezienswaardigheden we op een reisdag willen zien. Bovendien speelt de snelheid en de mate van gemak bij ons een grotere rol dan wanneer je zonder kinderen op pad bent. Onze chauffeur Sangeeth komt ons om 10:00 AM ophalen. Nadat we 50% van de reissom hebben aanbetaald en het reisschema hebben doorgenomen vertrekken we. Sangeeth blijkt een prima chauffeur, en we hebben gelijk een goed gevoel bij hem.

Onze chauffeur Sangheeth vond Jochems drone helemaal te gek!

Bezienswaardigheden op de route Negombo-Dambulla

Onderweg naar Dambulla bezoeken we eerst een enorm uitgehakte Boedha in rotsen: De Rambodagalla Buddha Statue bij Kurunegala. Het is prachtig! De enorme Boedha ligt midden in de natuur, er zijn geen andere toeristen. We komen bij de korte klim omhoog slechts wat locals, bouwvakkers en monniken tegen. Iedereen lacht naar ons en ze lijken verbaast dat we er zijn. We hebben niet het idee dat hier al grote toerbussen worden afgezet (er is ook weinig parkeerplek voor trouwens). Het uitzicht vanaf de kleine tempeltjes aan de andere kant van de rots is fantastisch. Wat ons betreft is dit een mooie kennismaking met de tempels van Sri Lanka (er zullen er nog veel volgen…).

Mega Boedha bij KurunegalaArmin vond het een beetje spannend...Luna en Jochem aan het kokoswater

Het idee was om na deze tempel nog een oud verborgen klooster in een bos (Arenkalle Monastery) aan te doen maar het is inmiddels al 14:00 uur, we hebben nog niet gegeten, we zijn warm en de kinderen moe. We besluiten daarom eerst even pauze te houden bij een bakker waar we lunchen en wat fruitshakes soldaat maken. Daarna rijden we richting Dambulla waar we eerst nog even  een stop maken bij de Ibbankatuwa Megalithic Tombs. Dit is een 4000 jaar oude prehistorische  begraafplaats waar we als de enige aanwezige bezoekers een rondleiding krijgen. Deze culturele site is zeer goed onderhouden en erg interessant. Leuk om nog even een half uurtje rond te lopen voordat we naar ons guesthouse vertrekken.

Tukje in de auto

Takeshi Inn

Dit guesthouse heb ik uit een travelblog gehaald (van een ander gezin met kleine kinderen). Zij zijn hier 8 dagen geweest en hebben Dambulla als uitvalsbasis voor dagtrips in de omgeving gebruikt. Dat leek ons ook wel een prima idee. Ondanks dat het enorm goedkoop is, de eigenaar en zijn familie uiterst vriendelijk zijn en we een enorm ontbijt voorgeschoteld kregen is er wel een erg groot nadeel: het ligt aan een super gehorige weg. Marieke ligt twee nachten echt wakker van het razende verkeer en het getoeter. En dat terwijl ze normaal toch overal doorheen slaapt. Daarnaast merken we dat het in deze hitte toch echt fijn is even te kunnen zwemmen terwijl Luna haar middagdutje doet. En hier is geen zwembad. Van de 4 nachten die we hier zouden overnachten maken we er uiteindelijk 2…

Even spelen bij ons guesthouseIk werd helemaal naar Afrika geredenJochem wil ook graag eens wat anders doen

Dambulla en omgeving

De eerste ochtend in Dambulla bezoeken we de Dambulla Cave Temples. Het is een warme wandeling omhoog, maar Sangeeth is ontzettend behulpzaam en tilt Armin het laatste deel. De tempels stellen niet teleur, we vinden het echt mooi ondanks de vele bezoekers. Buiten zien we veel aapjes en genieten we van het weidse uitzicht.

Hierna gaan we lunchen bij Sakura. Dit is weliswaar een buffetrestaurant gericht op toeristen maar het eten is heerlijk en betaalbaar. We krijgen eerst allemaal een soort groentesoep die erg lekker is. Daarna kun je je helemaal te buiten gaan aan het Sri Lankaanse curry buffet. Het is top en de kinderen eten best wat mee. We hoeven echter maar een halve maaltijd te betalen voor Armin en Luna is gratis. Na de lunch besluiten we dat Luna toe is aan een middagslaapje en rijden we terug naar ons guesthouse. Terwijl Luna slaapt heeft Armin even de tijd om een paar uur rustig te spelen. Nadat hij zich vermaakt met de tuktuk van de eigenaar en samen met hem kokos heeft geraspt speelt hij nog een paar uur met zijn auto en de lego. We hebben met Sangeeth afgesproken dat hij ons om 16:30 uur weer op komt halen om langs het nabijgelegen Kandalama Lake te rijden. Dat is een mooi natuurgebied waar Jochem kan spelen met zijn drone. We vragen Sangeeth of er aan het meer ook een leuk plekje is even iets te eten en te drinken, hij brengt ons vervolgens naar Amaya Lake Kandalama. Wauw, wat een prachtige plek blijkt dat te zijn. Dit resort ligt midden in een bos aan het mooie meer, er zijn 2 zwembaden en de huisjes zijn verdeeld over het enorme terrein. En wat een rust, er is geen razende weg met geluid. De keuken is nog niet open voor diner maar wel voor snacks. Nu is de snackkaart erg uitgebreid (hamburgers, papatas bravas, springrolls, broodjes, kip…) en bestellen we dus gewoon avondeten, bier en lassi’s. Het smaakt allemaal heerlijk en is ook betaalbaar (we zijn minder kwijt dan de afgehaalde pizza van gister).    Marieke kijkt gelijk op booking.com en wat blijkt? Er is morgen een deal met 46% korting. De huisjes kosten normaal tussen de €150-€200 per nacht maar we zouden twee nachten kunnen boeken voor een bedrag van €75,00 per nacht. Dit is wel erg aanlokkelijk. Marieke probeert er nog een extra dealtje uit te slepen aan de balie om direct te boeken i.p.v. via de aanbieding van booking.com maar dat snappen ze hier niet…Blijkbaar is dit onderdeel van een keten en hebben ze daar alleen een vaste prijslijst liggen. Bijzonder, maar ook goed, we boeken in de auto terug naar ons guesthouse twee nachten dit resort en delen Sangeeth mee dat we morgenochtend zullen uitchecken en die avond (na ons bezoek aan Polonnaruwa) zullen inchecken bij Amaya Kandalama Lake. Sangeeth reageert verheugd, blijkbaar is de drivers accommodatie daar goed in orde en krijgt hij gratis eten ;-). Bij terugkomst vertellen we onze gastheer dat we eerder vertrekken, hij reageert vriendelijk maar is duidelijk wat teleurgesteld. We leggen uit dat de weg voor ons een dealbreaker is en dat snapt hij wel.

Klik HIER voor de video van de roadtrip naar Dambulla.

Lake KandalamaDronen boven de rijstveldenAapjes

Polonnaruwa

De volgende ochtend vertrekken we vroeg (07:30 uur) en krijgen we een uitgebreid ontbijt mee voor onderweg. Vandaag gaan we naar een oude koningsstad:  Polonnaruwa. Voor de verandering hebben we een keer een gids geregeld (via Sangeeth). Normaal trekken we de informatie wel van internet maar we zijn benieuwd of dit meerwaarde heeft.  Polonnaruwa bestaat uit mooie (oude) tempels, bijzondere stoepa’s, grote boedhabeelden en tal van andere ruïnes. De gids heeft wat meerwaarde omdat je informatie krijgt en stopt bij dingen die je anders totaal ontgaan maar we ervaren het niet als absolute must. De gids was echt een soort geleerde en nam zijn taak uiterst serieus, zonder grapje of grol. En dat is niet echt ideaal als je met twee rondrennende kinderen rondloopt. Armin en Luna hebben de grootste lol hier trouwens, ze dollen en rennen wat af, krijgen volop aandacht van de locals, een lekker ijsje en hebben het erg naar hun zin. We hebben afgesproken maximaal 3,5 uur de bezienswaardigheden te bekijken en daarna te gaan lunchen om de middaghitte te omzeilen. Dit blijkt voor ons ook voldoende om een goede indruk te krijgen van deze oude stad. Ook hier gaan we weer eten in een buffetrestaurant: Jaga Food. Deze plek stelt absoluut niet teleur, het ligt midden in de rijstvelden, er zijn twee grote varanen als ‘huisdier’, het eten is heerlijk, de eigenaar oprecht vriendelijk. Na het eten kan Jochem nog mooie beelden maken met zijn drone. Tijdens het eten doet Luna een dutje in haar buggy. Dat is wel prettig want we hebben nog een olifantensafari op het programma staan om 15:00 uur.

PollonaruwaIjs!PolonnaruwaBuffet!Genieten van de lunch bij JagaVaraan

Safari

Er zijn hier drie nationale parken en de gidsen weten precies waar de olifanten zich op dat moment ophouden. We komen terecht in Ecopark Habarana en touren daar ongeveer 3 uur (tot zonsondergang). Het was best een mooi park en we zien veel olifanten. Echter op de weg terug (aan de normale weg) komt de echte klapper; 4 olifanten met hun 2 weken oude baby’s!

Klik HIER voor de video van Pollonnuwara en de safari in het Ecopark Habarana.

Waar is die olifant?Olifanten met 2 weken oude babiesOp safari!

Amaya Lake Kandalama

Na deze lange dag hoeven we gelukkig nog maar een half uurtje naar Amaya te rijden om daar in te checken. De barman ontvangt ons alsof we oude vrienden zijn (we waren er natuurlijk de avond ervoor ook haha). De kinderen zijn erg moe en we geven ze als avondeten dus maar druiven, appel, banaan, crackers met jam en yoghurt. Ze blijken er prima op in slaap te vallen. Armin slaapt in het grote bed waar wij straks ook slapen (we hebben een tweepersoonshuisje, wel erg ruim en mooi) en Luna in haar reisbedje. Nadat we wat zijn opgefrist zetten we de babyfoon aan en zitten we 09:00 uur in het ruime restaurant. We relaxen, bestellen een biertje en genieten van het enorme geweldige buffet! Dit was een goede keus…

Zondagsrust

De volgende dag is een zondag en doen we helemaal….niks!  Daar is dit wel de plek voor want eigenlijk doen we wel iets natuurlijk: we wandelen over het enorme terrein, klimmen in de boomhut, spelen in de speeltuin, dronen boven het meer, zwemmen in het zwembad, doen dutjes en eten lekker. De manager komt naar ons toe en geeft ons ook nog eens een upgrade naar het 5-sterren deel van het resort. Ondanks dat we onze spullen dus moeten verplaatsen hebben we hier wel een bubbelbad in een mega badkamer, gigantisch balkon, een slaapbank voor Armin, een inloopkast en een heerlijk bed. Die avond bestellen we roomservice en genieten we enorm. Morgen vertrekken we helaas alweer vroeg.

Klik HIER voor het relaxte filmpje van deze dag!

Biertje bij Amaya Lake na een mooie dagBoomklimmen bij Amaya LakeSchommelen bij Amaya LakeRelaxdagjeOntbijten bij Amayavogel

Sigiriya oftewel de Leeuwenrots

Eerst plunderen we  het enorme ontbijtbuffet (en pakken we, zoals het echte Nederlanders betaamt, daarvan een mooie lunch in de meegebrachte bakjes en zakjes ;-)). Het is overigens goed te vermelden dat we voor de kinderen ook hier niks extra voor de kamer of het ontbijt hoeven te betalen. In Sri Lanka zijn kinderen onder de 6 vaak gratis of betalen ze maar de helft van de toegangsprijs/buffet. We willen vroeg vertrekken aangezien we een drukke dag hebben. We willen zo vroeg mogelijk de Leeuwenrots, oftewel Sigiriya, beklimmen. Half 8 al in de minivan zitten lukt echter niet, maar tegen 08:45 uur zijn we wel ter plaatse. We zijn niet de enige bezoekers. Het is best druk maar ook weer niet zo erg dat je uren in de rij moet staan om de rots op te kunnen (waar op internet wel voor wordt gewaarschuwd). Sigiriya is een 200 meter hoge rots die middenin het landschap opdoemt. Halverwege de rots zijn gigantische leeuwenklauwen die de toegangspoort naar de top van de rots vormen. Op de top stond oorspronkelijk een paleis waarvan nu slechts nog de restanten zichtbaar zijn en heb je een mooi uitzicht over de omgeving. Sangeeth heeft aangeboden ons te helpen om Armin eventueel stukjes te tillen dus gaat hij met ons mee. Hij blijkt een beetje zenuwachtig te zijn want hij mag niet mee als echte gids omdat je daar een officiële vergunning voor moet hebben. Hij drukt ons dus meerdere malen op het hart dat wanneer iemand het vraagt hij alleen meegaat om met de kinderen te helpen. Na een vlakke laan door de watertuinen (er is geen water te zien trouwens) begint de klim naar boven. Na de eerste reeks treden, die Armin volledig zelfstandig beklimt, komen we op een soort platform met een mooi uitzicht en zicht op de ijzeren trappen die verder omhoog gaan. Hiervan beklimt Armin ook het grootste deel zelf. Alleen het laatste stuk naar de top is wat steil, gelukkig is Sangeeth er om Armin te tillen, dat scheelt een hoop. Op de top is heel wat te zien, de overblijfselen van het oude paleis, een soort zwembad, een stuk troon en aan alle kanten indrukwekkende uitzichten. Ondanks dat het niet goedkoop is (ongeveer 25 dollar p.p., kinderen gratis), vinden we het absoluut de moeite waard. Luna heeft het inmiddels wel gehad in de rugdrager dus ze mag samen met Armin los lopen. We houden ze wel goed in de gaten want er staan niet overal hekjes en er zijn wat steile trappetjes. Het gaat echter prima en ze hebben samen grote lol. De weg naar beneden gaat beduidend sneller. Beneden krijgen we spontaan een ijsje van Sangeeth, en puffen we wat uit. Vanaf Sigiriya is het plan direct door te rijden naar Kandy, onze volgende bestemming. Aangezien we dan sowieso door Dambulla heen  rijden bezoeken we daar nog de gouden tempel. Het is een mooie tempel maar door de hitte lopen we hier niet lang rond.

De video van de trip naar de Leeuwenrots vind je HIER!

Nog een paar trapjes...Trappen naar de top: Sigiriya oftewel de LeeuwenrotsOp de top van de LeeuwenrotsBeklimmen van de LeeuwenrotsWe zijn er!Uitzicht vanaf de Golden Temple van DambullaGolden Temple van Dambulla