Sri Lanka deel 5: De koelte opzoeken in de bergen van Nuwera Eliya en Ella

9 januari 2019 - Ella, Sri Lanka

9 januari 2019 -13 januari 2019

Water en thee

De volgende ochtend is het alweer tijd om het drukke Kandy te verlaten. De eigenaar van ons appartement brengt eerst samen met Jochem en Luna alle bagage naar beneden waar Sangeeth al klaar staat met de minivan. Daarna haalt hij Armin en Marieke op van boven.

Vandaag rijden we via de Ramboda waterval en de Damro Tea Estate naar onze volgende bestemming Nuwera Eliya.

Ramboda waterval

Het is een bijzondere manier om bij de daadwerkelijke waterval te komen, hiervoor wandel je namelijk door een hotel. Het hotel zelf doet wat oud en versleten aan, je kunt hier echter wel met een prachtig uitzicht wat eten of drinken. Wij wandelen gelijk door naar het laatste uitzichtspunt. Daar maakt Jochem weer prachtige filmpjes met zijn drone. Echt heel druk is het niet, de Aziatische toeristen die er wel zijn vinden Luna helemaal geweldig en geven haar allerlei verse bloemen (die ze zelf als decoratie voor hun insta-pics hebben meegesjouwd) en proberen haar lachend op de foto te krijgen. Ze blijft echter stoïcijns wantrouwend naar ze kijken ;-). Nadat we bij de waterval zijn geweest slingeren we weer de bergen in. Ondanks dat Sangeeth rustig en netjes rijdt worden beide kinderen misselijk en Luna geeft zelfs een beetje over. Op het moment dat we stilstaan is echter alle leed snel voorbij.

Ramboda waterval

Theefabriek

We willen vandaag ook graag een theeplantage bezoeken. We rijden naar Damro. Als we daar aankomen hebben we snel door dat dit eigenlijk geen echte fabriek meer is maar een toeristische attractie. We krijgen echter gratis een korte rondleiding door de zogenaamde fabriek (er gebeurt wel iets, maar dit is geen echte productie draaien denken we), en daarna krijgen we (wederom gratis) thee op het mooie terras (met uitzicht op de plantage) waar de kinderen lekker even spelen. We hebben wel wat trek gekregen en vragen of we wat cake kunnen bestellen. We hoeven alleen een spotbedrag (€ 2,00 voor 4 stukken heerlijke chocoladecake) te betalen. Ondanks dat we eerst dachten in een soort dure toeristenval te zijn getrapt blijkt de rest dus gewoon gratis te zijn en hopen ze vooral dat je de theewinkel bezoekt om daar (dure) thee te kopen. We worden alleen daartoe helemaal niet aangespoord of onder druk gezet dus we vinden het allemaal wel prima.

Voor de show...Proost! @Damro Tea EstateDamro Tea EstateDamro Tea Estate

Nuwera Eliya

Na het bezoek aan Damro is het nog maar een klein stukje naar ons appartement in Nuwera Eliya: City Apartments. Hier verblijven we een nacht voordat we morgen met de trein van het nabijgelegen Nanu Oya naar Ella zullen reizen. Het appartement is heel fijn, er zijn 2 slaapkamers, 2 badkamers, een huiskamer en een goede keuken. We besluiten vanavond een simpele pasta te koken en Jochem gaat even langs een supermarkt om inkopen te doen. Van de beheerder mogen we morgen ook wat later uitchecken dan gebruikelijk omdat we pas om 15:00 uur de trein willen nemen. De eerdere treinen schijnen belachelijk druk te zijn dus dit lijkt ons een goed plan.

De volgende ochtend brengen we vooral even rustig door in het appartement: de kinderen knutselen, kleien en spelen met de lego. Jochem speelt met zijn drone en brengt Nuwera Eliya van bovenaf in beeld. Om 12:00 uur checken we uit en staat Sangeeth weer klaar. We gaan eerst nog even langs het Victoriapark aangezien daar een leuke speeltuin schijnt te zijn.

City Apartments Nuwera EliyaCity Apartments Nuwera Eliya

De speeltuin is er wel, maar het is wel slecht onderhouden en we begrijpen de uitgegraven diepe afwateringskanalen die er doorheen lopen ook niet helemaal. In Nederland zou de boel direct worden afgekeurd denken we. We houden de kinderen dus maar goed in de gaten en ze hebben het wel erg naar hun zin. Armin speelt bijna 1,5 uur met zijn nieuwe vriendin van 5 jaar uit India, zij is hier op vakantie met haar ouders en vertelt me in het Engels dat ze nu dus eindelijk een vriend hier heeft gevonden en daar zeer blij mee is. Ze is dan ook nogal teleurgesteld als we allemaal weer vertrekken.

Tjoeketjoeke

Na deze rustige ochtend laat Sangeeth ons nog even het Gregorymeer zien en rijden we vervolgens door naar Station Nanu Oya. Daar kopen we 2e klas kaartjes voor de trein naar Ella. Het is me eerst een beetje onduidelijk waarom Sangeeth mee het station opgaat maar hij is vast van plan om plekken in de trein voor ons te bemachtigen en staat in de strijdhouding. Uiteindelijk blijkt de tweede klas weliswaar heel vol te zijn maar is er nog meer dan voldoende zitplek in de derde klas. Marieke maakt op het station nog even gebruik van het toilet. Hier is wel weer duidelijk dat we in een land zijn met iets andere maatstaven dan thuis. Dit toilet heeft geen deur want die is er ruig uitgesloopt zo te zien. Marieke bewaakt de deuropening voor de Française die er gebruik van maakt en vervolgens kan dat ook weer omgekeerd. Echt schoon is het ook niet maar toiletteren zonder iets aan te raken leer je wel op reis.

Deze treinreis kun je al maken vanaf Kandy maar dat vinden we toch echt een te lang stuk met twee kleine kinderen. Bovendien schijnt het stuk Nanu Oya- Ella erg mooi te zijn. En dat is het ook zeker. Door het gehobbel slaapt Luna snel en Armin vermaakt zich de eerste 2 uur ook prima met wat speeltjes. Jochem maakt vooral veel filmpjes en foto’s van de reis. We hebben lekkere aardbeien mee voor onderweg, Nuwera Eliya schijnt de enige plek te zijn waar die vers te koop zijn. Aangezien Luna tot nu toe niet denderend heeft gegeten zijn er 3 bakjes doorheen gegaan, dit lust ze wel.

Station Nanu Oya 10-01-2019Wachten, wachten (de trein hoor je van mijlen ver aankomen trouwens)Treinreis Nanu Oya naar EllaLekker uitwaaien in de treinAls je een ninja wil zijn...We stoppen echt overalMooie stations onderweg

Klik HIER voor de video van de treinreis!

Ella

Na ongeveer 3 uurtjes komen we aan op station Ella. Hier wordt goed duidelijk dat we zeker niet de enige andere toeristen in de trein waren. Het is net een zwerm bijen die zich uitwaaiert over het perron.

Ella ligt dan ook echt prachtig in de bergen. Op internet staan stukjes dat dit een slaperig dorp is, die informatie is wel wat gedateerd. Hier is niks slaperigs meer aan maar het is nog wel steeds een dorp met charme. Ella zit inmiddels vol met guesthouses, hotels en home-stays. Bij het boeken van een accommodatie zie je ook door al het aanbod het bos niet meer. We snappen het wel, het is hier wat koeler dan in de rest van het land, de uitzichten zijn fenomenaal en er zijn voldoende mooie wandelingen te maken om je 3 dagen zoet te houden. Wij verblijven in La Montagna, een guesthouse met inmiddels 9 kamers. We verblijven in één van de nieuw opgeleverde kamers op de bovenste verdieping met een prachtig uitzicht over Ella Gap. Het wordt gerund door een superlieve familie en er lopen aardig wat kinderen rond waar Armin mee kan spelen. Ondanks de taalbarrière speelt hij 2 middagen uren lang tijdens Luna’s middagslaapje met zijn nieuwe lokale vriendje en vriendinnetjes. Ook Marieke wordt binnen uitgenodigd en krijgt alle foto’s te zien van de hoogtepunten van de familie. Huwelijken, diploma-uitreikingen en feestfoto’s, alles komt voorbij.

De eerste avond wordt er gelijk verse curry voor ons bereid. Uiteraard is het weer eens veel te veel voor ons. Ook de volgende ochtend staat er weer een ontbijt klaar alsof we uitgehongerde wolven zijn. We voelen ons steeds best opgelaten als we eigenlijk meer dan de helft niet op kunnen maar ze zo hun best hebben gedaan. De pannenkoeken en fruit pakken we dus maar weer in om overdag op te eten. De eerste dag in Ella maken we de prachtige wandeling naar Little Adams Peak. Deze valt niet tegen en op de top maken we weer prachtige filmpjes. Armin moet het zelf wandelen en dat gaat op de heenweg omhoog ook echt heel goed, best knap in de warmte. Op de weg naar beneden heeft hij het wel gehad en moet Marieke echt praten als brugman om hem die berg nog af te krijgen. We houden pauze bij het 98 Acres resort voor lunch. Dit is echt een luxe verblijf wat sowieso al maanden was volgeboekt maar ook wel wat boven ons budget was. De lunch hier is echter goed betaalbaar en we genieten van verse sapjes, lekkere burgers en pasta.

Na de lunch lopen we nog een klein stukje en besluiten de rest van de route met een tuktuk te doen. Marieke en Armin stappen uit in het dorp en komen terecht in een wat vage (maar uiteindelijk wel goede!) massagesalon. We kunnen gelijk een duo-massage krijgen waarbij Armin na een minuut of 10 in slaap valt. Marieke vindt het nogal sneu om hem na het half uur massage al wakker te maken en neemt dus nog maar even een facial. Goed excuus. Ondertussen zijn Jochem en Luna terug naar ons guesthouse zodat Luna haar slaapje kan doen. De tweede avond eten we bij Zion View. We hebben gelezen dat dit hotel-restaurant een mooie speelhoek heeft dus dat lijkt ons wel even ideaal. De kamers daar waren echter boven de € 200,00 en dat vinden we echt belachelijk om te betalen voor een verblijf. Het is zeker een goed restaurant en de service is ook echt heel goed. Ook de speelhoek bevalt prima. Na het eten zetten ze ons netjes met de tuktuk af bij onze eigen accommodatie aan de andere kant van het dorp.

HIER vind je een prachtig filmpje van deze wandeling!

Ella van bovenWandeling naar Little Adams Peak

De volgende ochtend komt Sangeeth ons ophalen, hij wil ons graag de weg wijzen naar de Demodara Nine Arch Bridge. Bij de wandeling naar Litte Adams Peak hebben we hem helemaal niet gevraagd om mee te gaan en hij belde aan het einde van de dag ongerust op of alles goed ging en de accommodatie beviel. Marieke had hem wel gezegd even een dagje vrij te nemen maar blijkbaar had hij dat niet helemaal begrepen. In Ella heb je op zich ook geen gids/chauffeur nodig trouwens, alles is daar makkelijk op eigen gelegenheid te ondernemen. Maar goed, prima dat hij ons vandaag even naar het vertrekpunt brengt en meeloopt. Het is ook zeker fijn want Armin vind het heel cool om stukken op zijn nek te mogen.  We lopen de route door het bos, ook leuk. De brug waar we heen wandelen heeft 9 bogen en ligt prachtig tussen het groene landschap van Ella. Het uitzicht op de brug is een soort schilderij (moet je wel even alle bezoekers wegdenken), en het lopen over het spoor is gewoon tof natuurlijk. We zijn alleen echt veel te vroeg voor de trein, dus die zien we uiteindelijk niet rijden. Maar of je nu deze brug bekijkt met of zonder trein, het is prachtig. We kopen nog even een gepofte maiskolf en een kokosnoot en Jochem gaat uiteraard nog even vliegen met de drone. Zelf doen we ook nog even een uitgebreide foto-shoot op het spoor, naast het spoor, in de tunnel, voor de brug…Net zoals iedereen hier trouwens.

HIER vind je een uitgebreid filmpje van deze brug.

Spoorlijn bij Nine Arch BridgeFamiliekiekjeOp weg naar Nine Arch Bridge heeft Armin een luxe positieDe foto die iedereen maakt maar blijft leuk!Armin eet mais op de Nine Arch Bridge

Na de wandeling gaan we eten bij café Chill, een begrip in Ella. Het is druk dus moeten we wel even wachten maar het eten smaakt goed en de bediening is verder hippig en vriendelijk. De middag chillen we weer wat, Armin speelt, Luna slaapt. Die avond krijgen we wederom curries geserveerd van de familie en pakken we de koffers alweer in. Tijd om door te reizen naar de olifanten!

HIER vind je nog een mooie film van Ella!

Olifanten onderweg naar Udawalawe