Sri Lanka deel 7: Mirissa, Unawatuna en weer terug naar huis

24 januari 2019 - Mirissa, Sri Lanka

16 januari 2018 -24 januari 2019

KLIK HIER voor de video van de laatste dagen van onze trip!

Mirissa

Na alle activiteit van de afgelopen weken is het tijd voor ontspanning. Vandaag maken we nog één dag gebruik van de diensten van Sangeeth. De rit van Yala naar Mirissa (zuidkust) duurt 3,5 uur dus we besluiten om te lunchen op het strand van Tangalle. Dat is een goede keus want dat ligt ongeveer op de helft van de route. Tangalle blijkt een mooi strand te hebben en we vinden het er gezellig uitzien, een beetje hippie-zen vibe. Voor deze laatste lunch nodigen we Sangeeth uit met ons mee te gaan. Tot nu toe trekt hij zich altijd terug als we gaan eten. Dat is wel zo fijn maar we willen hem op zijn laatste dag met ons graag trakteren op een goede lunch. We hebben het heel gezellig en eten bij een mooie strandtent (The Lounge).

Samen met Sangeeth, onze chauffeur

Tegen een uur of 14:00 uur komen we aan in Mirissa waar we verblijven in Morning Star (zelfde naam als in Negombo). Het is een erg mooi kleinschalig boutique hotel met een fijn zwembad. Onze kamer is ruim en heel schoon. We blijven hier de komende 4 nachten. Ondanks dat het echt mooi is vinden we bepaalde dingen niet helemaal in verhouding staat tot de kosten (€ 160,00 per nacht...). De familie doet hun best een goed ontbijt te serveren maar je merkt dat ze dat amper aankunnen nu alle kamers bezet zijn. Ook de eigenaar zelf vinden we niet heel hartelijk. Zijn vrouw en kinderen vinden we trouwens wel erg aardig.

Ondanks dat is het verblijf verder helemaal prima. De dagen in Mirissa bestaan uit zwembad en strandbezoek. Mirissa is wel wat Costa-achtig en bij een aantal strandtenten gaat vanaf het middaguur de house aan. Het viewpoint is echter prachtig en we vinden een fijn rustiger plekje aan het einde van het strand.

Onze favoriete adresjes bij het strand: Papa Mango om te eten (vlakbij ons hotel, kunnen we lopen) en Surf Sea Breeze (met de tuktuk 300 LKR) om overdag te zitten. Je hebt daar ook mooi zicht op alle surfers die de hoge golven bedwingen en ze serveren lekkere koffie (dat is een uitzondering hier hebben we gemerkt). We zwemmen elke middag in ons mooie zwembad, het is nu echt even uitrusten!

Viewpoint MirissaSpelen bij het zwembad @Morning Star MirissaZonsondergang MirissaKrab bij Papa MangoMorning Star Mirissa

Unawatuna

Na 4 nachten in Mirissa brengt de eigenaar van ons verblijf ons naar Unawatuna. Dit is slechts 40 minuten rijden maar dat scheelt wel weer wanneer we straks naar Negombo terug moeten. Bovendien willen we Galle bezoeken, wat hier slechts een kwartiertje vandaag ligt.

We zitten hier nog drie nachten. We slapen hier in Hotel Flower Garden wat ons heel erg bevalt. We krijgen weliswaar een vrij donker huisje in het wat verouderde deel van het hotel maar dat heeft wel een zitkamer, 2 ruime slaapkamers en een kitchenette. Bovendien is er voldoende zitruimte buiten op de veranda. Het hotel heeft twee erg prettige zwembaden met kinderbadje, het personeel is vriendelijk en het ontbijt is prima. Wat ook heel fijn is dat er een restaurant naast het zwembad zit waar we meerdere keren heerlijk hebben geluncht. Het straatje richting het strand waar dit hotel vlakbij zit is bovendien ook erg gezellig met leuke winkeltjes en restaurantjes. Op het strand van Unawatuna zitten ook meer dan voldoende restaurants en plekken om iets te drinken.

Zwemmen @Flower Garden Hotel UnawatunaDrone!

De dag van aankomst komen we het zwembad niet uit en eten we in de avond gezellig op het strand.  Onze aanrader op het strand: The Smokehouse. We eten hier vers gegrilde garnalen en een halve kip van de BBQ. De eigenaar is bovendien erg vriendelijk, het is zeker een bezoekje waard. Een ander goed restaurant waar we eten is Roberto en Marco Ristorante Italiana. Na een paar weken Sri Lanka hebben we wel zin in lekkere pizza en pasta. Dat valt hier niet tegen, de bruschetta en caprese zijn heerlijk, net als de pizza en pasta die we met zijn vieren delen. De prijzen hier zijn wel een beetje Nederlands. Armin speelt met de vierjarige dochter van de eigenaar en wil heel graag steeds haar kamer zien…Luna stiefelt overal ook lekker tussendoor (net als nog 3 andere kinderen).

Op de tweede dag nemen we vrij vroeg in de ochtend een tuktuk naar Galle. Dit is een oud-nederlands vestingstadje wat later is overgenomen door de Britten.

Galle

Galle fort is aan 3 zijden omringt door de oceaan en in het stadje kun je leuke winkeltjes en restaurantjes vinden. We maken een mooie maar warme wandeling over de vestingmuren richting de vuurtoren, drinken wat in een Arabisch restaurantje en nemen na een paar uur de tuktuk weer terug naar ons verkoelende zwembad. Luna gaat slapen en wij zwemmen en zonnen de hele middag. Onze laatste dag in Unawatuna gaan we op zoek naar een strand waar de golven niet zo hoog zijn zodat we in zee kunnen zwemmen. We vertrekken naar het mooie Mirihipenna beach (ongeveer 10 minuten met de tuktuk). Dit is een mooier strand dan het hoofdstrand van Unawatuna en bovendien ook een stuk rustiger. Bovendien ligt er een natuurlijke lagune in zee waardoor je in een groot deel goed kan zwemmen. Er is ook een grote kans zeeschildpadden te spotten, helaas hebben wij ze niet gezien. Je kunt ook verblijven aan dit strand maar dan heb je wel wat minder vertier om je heen in de avond. We settelen op een ligbedje maar het grootste deel van de ochtend poedelen we in zee, verkennen we het strand en bouwen we een groot zandkasteel. De middag brengen we weer door in de schaduw aan ons eigen zwembad. Het was een perfecte laatste dag in Unawatuna.

AapZandkasteel bouwenArmin gaat lekker zwemmenMooi!

En weer terug naar Negombo

Helaas is de laatste dag in Sri Lanka alweer aangebroken. Vandaag nemen we een taxi (geregeld door het hotel) naar ons eerste guesthouse in Negombo Morning Star. We vertrekken een beetje vroeg zodat we nog een rustige middag bij het zwembad hebben. De eigenaar verwelkomt ons weer hartelijk terug. We ontmoeten snel een Belgisch gezin in het huisje naast ons met een zoontje van Armins leeftijd. De rest van de middag brengen we met hen door en in de avond gaan we met z’n allen naar Reggies op het strand voor curry en bier. Een mooie afsluiting van onze laatste vakantiedag.

Terugreis

De volgende ochtend staat ons ontbijt om 07:15 uur voor ons klaar, en om 07:45 uur vertrekken we naar het vliegveld om de vlucht van 10 uur te halen. Op het vliegveld van Negombo is niet erg veel te doen dus daar 2 uur van tevoren zijn blijkt ruim op tijd. Luna ontmoet nog een meisje van haar leeftijd in het vliegtuig en na de overstap op Dubai blijken zij en haar ouders  in de rij achter ons te zitten. Dat is allemaal erg gezellig samen. De terugreis verloopt voorspoedig, Armin kijkt film, Luna is aan het spelen en uiteindelijk vallen ze allebei een aantal uur in slaap. Deze vlucht gaat echt perfect!

Net voor middernacht zijn we alweer thuis in Groningen, en de volgende ochtend worden we wakker in de sneeuw…

Luna vind het ook allemaal weer prima thuisEn weer thuis, gewoon boodschappen doen bij de Lidl...