Sri Lanka deel 6: Safari Udawalawe en Yala

16 januari 2019 - Yala National Park, Sri Lanka

13 januari 2019- 16 januari 2019

Udawalawe

Vandaag rijden we vanaf Ella via de Budaruwagala Raja Maha Viharaya naar het dorpje Udawalawe.

De site die we bezoeken bestaat onder andere uit een hele oude uitgehakte boedha op een enorme rots. Het ligt wat afgelegen in de jungle wat bijdraagt aan de ervaring. Daarnaast is het ook helemaal niet druk met andere bezoekers. Zeker de moeite waard voor een bezoek wat ons betreft, dit was een goede suggestie van  onze chauffeur Sangeeth.

Bij de tempel

We moeten wel een beetje opschieten omdat we van plan zijn nog door te rijden naar het Elephant Transit Home. Dit is een tehuis voor jonge olifanten die worden opgevangen nadat ze wees zijn geworden. Ze komen niet in direct contact met de bezoekers en worden klaargestoomd voor een nieuw leven in het wild.  We willen daar op tijd zijn voor het voedermoment van 12:00 uur. Dan krijgen de kleine olifanten de fles en ander voedsel. We zijn net op tijd en kijken samen met een stuk of 200 andere mensen vanaf een tribune naar dit voedermoment. Armin en Luna zijn er binnen 3 minuten wel klaar mee, gelukkig is hier voldoende ruimte om even te rennen en te spelen (lees: klimmen op alle beeldjes van olifanten hier).

Elephant Transit Home UdawalaweWe waren niet de enigen bij het Transit HomeSpelen bij het Elephant Transit Home

Na dit bezoek wat ongeveer een uurtje duurt rijden we naar Silent Bungalow. Dit blijkt een geweldige budget accommodatie te zijn met 2 slaapkamers en een simpele douche. We hebben via booking.com al met de eigenaar Sudath geregeld dat hij ons meeneemt op safari die middag. We hebben nog ongeveer 2 uurtjes om wat te eten en uit te pakken en Luna kan nog even slapen voordat we weer op pad gaan vandaag. Sudath is een geweldige gids met veel ervaring. Hij zorgt dat we van alles zien in Udawalawe, neemt alle rustige paadjes en blijkt ook een prima chauffeur waardoor we niet steeds uit onze stoel worden gelanceerd door de hobbelige paden. We zien olifanten, mooie vogels en buffels. Het landschap is ook prachtig, vooral het meer wat hier ligt en waar we met een ondergaande zon krokodillen spotten. Udawalawe is veruit onze beste safari in Sri Lanka.

olifant close-upValk'De kleine groene bijeneter'PelikaanPainted storkBuffel

Bij terugkomst krijgen we, heel verassend, curry! Maar deze curry is wel de allerlekkerste tot nu toe. Ook hier staan weer allerlei verschillende soorten op tafel, en ze smaken allemaal uitstekend. Dit blijkt ook weer tijdens het ontbijt, het is wederom een goed-voor-elkaar-show. Bij het afrekenen blijkt de rekening ook nog eens heel voordelig, we gaan dan ook met een goed gevoel weer weg.

Klik HIER voor de video van onze safari in Udawalawe!

Luipaarden, ruig strand en een infinity pool…

Vandaag rijden we naar Yala National Park waar we verblijven in Laya Safari resort. We rijden nog even via een mooi meer en een tempel. We zijn alleen toe aan wat rust dus arriveren we vroeg bij ons nieuwe onderkomen.

Ons resort blijkt te liggen aan een idyllisch (ruig) strand, midden in de natuur. We hebben hier een huisje geboekt met twee verdiepingen, de bovenste verdieping blijkt echter voor ons niet heel handig. Je moet via de trap buitenom naar de kamer en door de spijlen van de bovenverdieping passen wel 2 peuters. We besluiten dus dat Armin in het peuterbedje gaat wat ze beneden voor ons hebben neergezet en Luna gewoon in ons meegebrachte reisbedje. Ondanks dat het resort wat onderhoud kan gebruiken is het wel heerlijk hier. De badkamer met uitzicht op het strand, de ruime kamer met een mooi balkon en heerlijk bed om over het fantastische zwembad maar te zwijgen. Het personeel is bovendien uiterst vriendelijk. De rest van de dag slaapt Luna en liggen wij aan het zwembad. Aan het einde van de dag spelen we nog even op het strand en eten we van het uitgebreide buffet. De kinderen eten hier weer prima, ze hebben namelijk kip, olijven en broodjes…

De volgende ochtend is wat zwaar. We willen nog een keer een safari in de ochtend doen i.p.v. de middag en dus staat de wekker om 04:30 uur. Om 5:00 uur vertrekken we met vier dozen take-away ontbijt naar het nationale park. Het schijnt een soort wedstrijd te zijn welke jeep als eerste het park in kan om 06:00 AM, we zijn echter jeep 30 in de rij. Dat is jammer want het schijnt heel mooi te zijn als je als één van de eerste jeeps het park inrijdt omdat veel dieren op het pad dan net ontwaken.

LuipaardKrokodil

Ondanks het mooie landschap en de luipaard die we spotten valt Yala verder wat tegen. Het is veel te druk met andere jeeps, er staat een file om de slapende luipaard te spotten en we zien verder veel minder dieren dan in Udawalawe. Tegen 10:30 uur zijn we weer terug op ons resort en de rest van de dag is heerlijk. We zwemmen, we eten, we relaxen. Daarnaast gebeurt er nog iets bijzonders, er komt een hele grote mannetjesolifant neuzen bij de ingang van ons resort. Het personeel komt ons enthousiast halen en we zien het etende mannetje van heel dichtbij. Armin vindt het wel spannend en dat is het ook. Een mooi extra verjaardagskadootje voor Marieke die vandaag de 36 jaar aantikt.

HIER vind je de prachtige video van de rit naar Yala en ons resort aan zee!

Nog even spelen voor het eten @Laya Safari ResortHeerlijk spelen @Laya Safari ResortBadje...@Laya Safari ResortAchter ons een echte wilde olifant!Leren zwemmen @Laya Safari Resort

De volgende dag vertrekken we naar de zuidkust van Sri Lanka, het laatste deel van deze prachtige reis komt al in zicht..

De video van onze tijd hier volgt nog!