Sri Lanka 2019 deel 4: Bezoek aan Kandy

7 januari 2019 - Kandy, Sri Lanka

7 januari 2019- 9 januari 2019

Naar Kandy

Na ons bezoek aan Sigiriya en de Gouden Tempel van Dambulla moeten we nog een stukje rijden.
Het is nog best een flinke rit naar Kandy en eenmaal daar proberen we Sangeeth de weg te wijzen naar onze accommodatie via google maps. Hij zegt echter dat hij weet waar het is maar hij rijdt totaal de verkeerde kant op. Hij blijkt uiteindelijk een ander hotel in zijn hoofd te hebben met bijna dezelfde naam. Dat is best balen want we zijn inmiddels allemaal moe en willen graag even tot rust komen. Nadat we de spits in Kandy hebben bedwongen vinden we met wat moeite (google maps geeft het wel goed aan trouwens) de locatie. Onze accommodatie ligt bovenaan een berg waar je alleen maar kan komen via een erg steile smalle weg. Het is best spannend met onze minivan maar uiteindelijk lukt het. Het is duidelijk dat deze weg eigenlijk alleen geschikt is voor tuktuks, de rest van onze tijd in Kandy brengt de eigenaar van onze accommodatie ons dan ook steeds naar beneden en haalt ons ook weer op. In Kandy verblijven we in Villa Serene, een mooi ruim appartement met 4 slaapkamers, 4 badkamers, een keuken, een balkon en een dakterras. Het stel wat de boel runt woont eronder. Ze zijn echt heel erg vriendelijk en behulpzaam en geven ons tips over van alles. Nadat we zijn aangekomen hebben we absoluut geen zin meer om erop uit te trekken om ergens iets te eten dus met behulp van de eigenaren bestellen we pizza en pasta die netjes binnen een half uur wordt afgeleverd. De kinderen gaan lekker in bad in 1 van de 4 badkamers (we hebben een klein opblaasbadje mee, ideaal aangezien die van ons niet echt fan zijn van de douche) en liggen allemaal op tijd op bed.

Villa Serene Kandy

Kandytime

De volgende ochtend wordt ons ontbijt door de eigenaren klaargemaakt. Ze maken eten klaar voor een weeshuis. Aangezien we lang niet alles op kunnen sporen ze ons aan wat mee te nemen voor overdag. We laden een restant pannenkoekjes en fruit in onze meegebrachte Hollandse broodbakjes. Vandaag gaan we in de ochtend eerst de botanische tuin van Kandy bezoeken. Het lijkt ons wel lekker even rustig de dag te beginnen en daar mooi te wandelen. We hadden van tevoren gelezen dat deze tuin echt geweldig zou zijn maar we vinden het eigenlijk wat tegenvallen. Ja, er zijn mooie lanen met enorme palmbomen, er zijn grote bomen, en het is een oase van rust…het is ons echt iets te saai en rustig. De vliegende honden (vleermuizen) die met bosjes in de bomen hangen in een deel van het park zijn overigens wel heel leuk.

Vleermuis in de botanische tuinenPalmenlaan botanische tuinen KandyCactussen in botanische tuin KandyHangbrug botanische tuin Kandy

We vinden het park echter de forse entree van 1500 LKR p.p. (kinderen weer gratis) niet waard. Na een uur of 2 in de tuin zijn we er wel klaar mee en bellen Sangeeth om ons weer op te pikken. We laten ons naar Kandy City Centre rijden om daar wat boodschappen te doen en te lunchen. Beneden is een grote supermarkt en daar slaan we wat reserves en nieuwe luiers in. Altijd handig wat bij je te hebben. Daarna gaan we naar de bovenste verdieping om te gaan lunchen bij het foodcourt. Dat is helemaal geweldig. Ze hebben veel keus aan lekkere gerechten en met een soort pas kun je van alles bestellen. We nemen een Indiase Butter Chicken, een Tuna sandwich, een pannenkoek voor Armin en verschillende verse fruitsappen. Luna doet ondertussen een middagdutje in de buggy dus die krijgt zo ook weer wat energie voor de rest van de dag. Op gegeven moment belt Sangeeth of alles wel goed gaat. We zijn inmiddels ook al 2 uur binnen. Wij zitten echter nog aan de koffie met een chocoladetoetje dus hij hoeft zich geen zorgen te maken. Nadat we klaar zijn laden we de boodschappen in de minivan en pakken we onze ‘tempelkleding’. Jochem doet zijn lange broek aan en Marieke heeft een speciaal wit shirtje meegenomen en een sarong. Deze kleding hebben we steeds bij ons onderweg zodat we rustig alle tempels kunnen bezoeken maar niet de hele dag in bedekkende kleding hoeven te lopen.

Kandy vanuit de lucht

Bezoek aan de Tand

Deze middag  bezoeken we de Tempel van de Tand. Hierover hebben we wisselende recensies gelezen, maar wij vinden het een indrukwekkend bezoek wat we niet hadden willen missen. Sangeeth weet veel te vertellen en leid ons de tempel rond. Het is niet erg druk dus we hebben alle gelegenheid alles goed te bekijken. Het is een mooie oude tempel met een aantal verschillende delen en wat kleine musea. De tand zelf zien we niet aangezien het luikje waar deze achter moet zitten maar enkele keren per dag open gaat. De biddende mensen en de mooie bloemen die overal liggen vinden we echter ook fascinerend en mooi.

Monkey Town speelparadijs op z’n Sri Lankaans

Nadat we in de tempel zijn geweest gaan we weer terug naar de 4e verdieping van het Kandy City Centre. Er is namelijk een binnenspeeltuin waar we bij het betalen van het eten gratis kaartjes voor hebben gekregen. Eenmaal binnen blijkt het verre van gratis. Voor alle ‘attracties’ moet je een muntje inleveren en die moet je gewoon apart kopen. Aangezien we nu toch al binnen zijn en Armin en Luna hier hondsblij rondrennen besluiten we maar een hand muntjes te halen. Ze zitten op de carrousel, we zitten op een treintje, ze leven zich uit in de play-area met glijbanen en wipkippen (20 minuten voor 1 muntje), ze zitten in een helicopter en raceauto en bouwen met zand (wederom 20 minuten voor 1 muntje). Zij hebben het leuk, wij vinden het maar zozo. Het is ook (helemaal naar Sri Lankaanse begrippen) veel te duur (we zijn €10,00 in totaal kwijt, maar dat is hier echt best veel geld).  Sangeeth vraagt ons hoe het was en we geven bij hem aan dat het wel een beetje afzetterij is maar dat de kinderen het erg leuk vonden. Hij moet lachen en vertelt dat hier ook eigenlijk alleen kinderen komen van hele rijke ouders.

Monkey Town Kandy

Hoe dan ook hebben we de dag goed afgesloten en gaan we terug naar ons appartement. Die ochtend hebben we afgesproken met de eigenaresse dat ze curries voor ons klaarmaakt en dat deze om 18:00 uur klaarstaan. Nou, die staan er zeker. Wederom genoeg voor een weeshuis. We eten onze buikjes rond al hebben Armin en Luna beide wel wat moeite met het locale eten. Gelukkig is er altijd genoeg rijst en hebben we altijd wel een voorraadje bananen.

Voor de video van Kandy inclusief mooie beelden vanuit de lucht klik HIER!