Costa Rica (2016)- op pad met onze dreumes! (Deel 2: Sarapiquí & Arenal)

7 april 2016

We zijn inmiddels al bijna een week onderweg al voelt het veel korter. Na een nacht op Schiphol, een nacht in Toronto en een nacht in San José hebben we vier tropische dagen doorgebracht aan de Caribische kust in het plaatje Cahuita. Hierover kun je lezen in deel 1 van deze blog.

3-5 april: Sarapiquí

Inmiddels is het zondag 3 april 2016 en zijn we beland in Sarapiquí, in de Ara Ambigua Lodge. Ook vanochtend waren we weer vroeg wakker en zijn we na het ontbijt en na een praatje met de gastheer van Babilonia (onze accommodatie in Cahuita) vertrokken. We rijden erg snel door over zeer goede wegen (de slechte wegen die worden vermeld in de reisgidsen zijn we (nog) niet tegengekomen) en we zijn al om kwart voor 11 bij onze nieuwe stek. Gelukkig kunnen we gelijk inchecken, het is niet erg druk. Deze lodge is erg mooi, een grote kamer met een terrasje met tropische planten eromheen en een heel groot terrein met twee zwembaden, diverse trails, een vlinder/kikkertuin en een restaurant. Na het nodige zwem/lees/relax momentje vertrekken we naar het Nature Pavilion waar je mooie vogels van dichtbij kunt bewonderen. We zien inderdaad een heleboel prachtige kolibries en een aantal andere vogeltjes. Helaas is Jochem zijn camera vergeten maar gelukkig hebben we de GoPro en telefoons nog voor een filmpje. We maken nog een wandeling naar de snelstromende rivier maar we gaan snel weer terug want Armin is best moe.

Beekje oversteken tijdens wandeling rondom The Nature PavilionKikkertjes zitten hier overal

Na het bezoek gaan we terug naar de lodge en slaapt Armin nog een uurtje. Hierna gaan we met z'n drieën eten in het restaurant van de lodge. Dit wordt een groot succes! (*let wel: we zijn nog bijna nooit succesvol uit eten geweest in een 'normaal' restaurant, dus niet IKEA of de La Place, samen met Armin ;-)). Armin eet zijn pompoensoep en wij hebben overheerlijke pizza en Teriyaki kip (Ok, de Teletubbies  en Zaza, Toto en Koning Koos waren ook mee, maar toch!). Naast deze mijlpaal is er vandaag nog iets veel belangrijkers gebeurd: Armin heeft Marieke voor het eerst bewust 'mama' genoemd in plaats van 'papa'. Hiermee is ze uiteraard helemaal in haar nopjes ;-)! (Hij blijft hier de hele vakantie enthousiast mee doorgaan!)

Omdat Armin de dag ervoor wat later in bed lag slaapt hij de volgende dag maar liefst uit tot half 7! Het helpt ook dat de kamer lekker donker gemaakt kan worden. We worden midden in een tropische regenbui wakker. Rond half 8 gaan we ontbijten. Pluspunten zijn de vriendelijke kok die een lekker omeletje of ander eitje voor je bakt én het verse fruit, minpunten zijn de (niet erg lekkere) koffie en het harde brood. Na het ontbijt rijden we nog even het dorpje in om nieuwe suncreen factor 50 te zoeken voor Armin (we hebben net te weinig mee, het gaat snel hier met het vele smeren...). Gelukkig vinden we dat bij een apotheek. Ook halen we lekker brood en roomkaas op bij een bakkertje en proberen ergens te pinnen. Dat laatste is geen succes, blijkbaar is het betaaldag. Er staan dan ook bij iedere pinautomaat rijen met Tico's. We wachten wel tot later! Na deze praktische zaken rijden we een paar kilometer naar de Selva Verde Lodge. Je schijnt hier tegen betaling als niet-gast mooie wandelingen te mogen maken en te kijken bij de voederplatforms die hier zijn ingericht voor de vogels. Dit bezoek is een groot succes, we wandelen eerst een mountain trail die volgens de receptionist 2 uur duurt. We doen het echter in 1 uur en 20 minuten. Hierna zijn we wel kletsnat van het zweet. Op de wandeling spotten we vlinders en kikkers naast veel insecten en een wegschietende slang. Armin valt na een half uurtje lopen in de draagstoel in slaap.

Tijdens wandeling rondom de Selva Verde LodgeKikker in het wildTrail Selva Verde LodgeAan de wandel terwijl Armin een slaapje doet in de draagstoelWildlife Selva Verde Lodge

Na deze trail gaan we eerst even rustig koffie drinken naast de voederplatforms. We zien een paar vogels maar aangezien Armin inmiddels ook druk rondrent met een grote tak die hij als stofzuiger gebruikt vragen we ons af of dat nu helpt voor het vogelspotten...Gelukkig vinden de overige aanwezigen (duidelijk al een tijd gepensioneerd) dit niet erg. Na de koffie doen we nog een kleine wandeling over het terrein waar bij elke bijzondere boom bordjes staan die corresponderen met informatie uit een boekje dat we hebben gekregen. Heel leuk alleen zijn we er nu wel een beetje klaar mee en besluiten we te gaan lunchen. De lunch is inclusief de entreeprijs dus we kunnen zo aanschuiven bij een uitgebreid buffet met heerlijke kip, gehaktbrood, rijst, bonen, gebakken banaan en salades. We eten onze buikjes helemaal rond. Na de lunch gaan we terug naar onze eigen lodge en leggen we Armin rond 14:00 uur in bed. Dit is wat te laat voor zijn ritme dus echt slapen lukt niet. We besluiten rond 15:00 uur lekker te gaan zwemmen waar we allemaal weer goed van opfrissen.

Zwempret met papaZwempret met mama

Om 17:00 uur leggen we Armin toch nog maar even een uurtje in bed. Als we om kwart over 6 willen gaan eten krijgen we hem echter amper wakker. Uiteindelijk lukt dat toch en eten we weer wat in het restaurant van de lodge. Dit keer bestellen we vis in limoen met bananenchips voor Armin en hebben wij fajita's met beef en kip waar hij ook lekker van mee kan eten. Helaas loopt er een (overigens best vriendelijk) hondje in het restaurant rond waardoor Armin nogal van streek raakt. Het tafeltje met de luidruchtige Amerikaanse tieners naast ons helpt ook niet echt mee. Na het eten heeft Marieke een geweldig leuke Toekanknuffel voor Armin gespot in het winkeltje. Die vind hij wel mooi en geeft hij kusjes. Deze laten we dus ook niet liggen!  Later noemt hij hem 'pingping', het beestje heeft ook wel wat weg van een pinguïn.  Morgen vertrekken we hier alweer na twee mooie dagen.

5 april-7 april Arenal

Vandaag rijden we in ruim 2 uur van Sarapiquí naar Hotel Tangara Arenal, net buiten het dorpje Fortuna. We komen om 12:00 uur aan maar onze kamer is helaas nog niet klaar. We balen hier wel een beetje van want ons plan was eigenlijk Armin nog even te laten slapen zodat we in de middag nog wat kunnen ondernemen in de omgeving. We besluiten na een rondje in de prachtige tuin van deze accommodatie maar even het dorpje in te rijden om daar te gaan lunchen. We komen terecht in een ontzettend leuk tentje, Organico Fortuna, waar ze alleen maar gezonde (en verantwoorde) maar lekkere dingen op het menu hebben staan. We bestellen een groene smoothie en een bessensmoothie welke Armin beide voor de helft soldaat maakt. Hij heeft daarna geen zin meer in de pannenkoekjes (Serveerster: 'Without gluten or...?' Wij: 'We love gluten!') die we voor hem hebben besteld dus die eten wij maar op (naast onze broodjes biologische organische en vast dagelijks geknuffelde kip en geitenkaas met rode bietjes).

Genieten van een groentesmoothie@Organico FortunaLunchen@Organico FortunaLekkere pannenkoeken@Organico Fortuna

Inmiddels is het gaan regenen dus besluiten we lekker op de zachte kussens te blijven zitten en nog een kop koffie te bestellen. Binnen in het tentje verkopen ze nog allerlei lekkere dingen en we nemen dan ook een soort linzenballetjes mee, balletjes met rauwe cacao en iets met kokos. Zo kunnen we (naast de zakken chips die in de auto liggen) ook verantwoord snacken. Wanneer we weer bij het hotel aankomen (wat overigens bestaat uit een rijtje van vijf losse kamers op de begane grond in de tuin) hebben we spontaan een upgrade gekregen naar een ruime vierpersoonskamer. De kamer is heel modern ingericht maar wel minimalistisch. Er staan geen kasten om je spullen even in te leggen, dat is wel onhandig met een dreumes die je weg wil houden van 'gevaarlijke' dingen zoals muggenspul, de waterkookstick, de snacks en ga zo maar door! Een voordeel is dat er verder ook geen gevaarlijke dingen voor Armin in staan (al weet hij wel binnen 2 minuten het stopcontact achter de gordijnen te lokaliseren, je moet echt ogen in je achterhoofd hebben!).

Grote kamer! @Hotel Tangara Arenal

Tip tussendoor: Soms zijn we beiden gewoon bezig. Met inpakken bijvoorbeeld. Dreumes moet in de gaten gehouden worden want is groot gevaar voor zichzelf. Wat te doen? Wij hebben dus een reisbedje mee. Het zal niet heel lang meer duren maar hier kan hij dus nog niet zelfstandig uit (hij hangt wel wat aan de bovenkant maar eruit klimmen lukt niet). Zijn we beiden bezig? Dan gooien we al het speelgoed wat we meehebben in het bedje en dan hebben we zeker 6 minuten. Meer tijd nodig: de iPad. (Ja, we hadden ons voorgenomen GEEN iPad ouders te worden: het is mogelijk mislukt).

Nu we ingecheckt zijn slaapt Armin tot half 5. Wij gaan relaxen aan het mooie zwembad.

Tuin & zwembad Tangara ArenalReceptie@Hotel Tangara Arenal

Onze meegebrachte babyfoon redt het net qua bereik. Er staan wel een paar stoelen maar helaas geen ligbedden. Gemiste kans, maar goed, we zeggen het wel en gooien dergelijke info altijd (naast de goede dingen hoor!) in reviews op tripadvisor en hopelijk besluit een hotel zichzelf dan te verbeteren en in dit geval een paar ligbedden aan te schaffen. Wat hier trouwens heel goed is, is het feit dat er pal naast ons huisje een mooi overdekt terras zit voor gasten met een keuken die wij ook kunnen gebruiken. Het is een beetje zoals in een hostel maar dan luxer. We maken hier direct gebruik van door wat pasta met erwtjes voor Armin te koken, waar hij trouwens slechts 5 happen van eet.

We besluiten nog iets te gaan doen vandaag! Om kwart voor 6 zijn we bij de Paradise Hot Springs. Deze Hot Springs zijn ons aangeraden door de medewerkster van het hotel. Niet te duur en te groot en je hoeft er ook niet verplicht te eten. Het zit naast de bekende (en luxe!) Baldi Hot Springs, maar daar zullen we ons mogelijk iets minder thuis voelen met een klein kind en een gele zwemband op de arm. Het water is heerlijk en ondanks dat we veel bezig zijn Armin in zijn gele band rond te varen ontspannen we wel. Armin krijgt zelfs nog een gratis 'cocktail' bij de poolbar! De barman vind het maar wat gezellig en vertelt over zijn eigen kinderen waar hij helemaal bij begint te glimmen. Het is wel druk zegt hij maar ontzettend leuk! Dit kunnen we alleen maar beamen. Sommige gasten kijken wel wat bedenkelijk naar ons. Zouden ze bang zijn dat Armin in het water plast? Gelukkig heeft hij een zwemluier om ;-)! Armin vind alleen de watervallen hier niet leuk. 'Neuhh, neuhh', roept hij steeds als we daar te dichtbij komen. We dineren niet heel erg verantwoord vandaag (maar daar staat de gezonde lunch wel tegenover ;-)): patat en kipnuggets. Ook eten we nog iets vaags: een soort hartige cracker/koek waar een bonenpasta op gesmeerd kan worden met tomaat en ui. Toch nog wat groenten binnen. Na het eten dobberen we nog wat en rond 21:00 uur zijn we terug bij het hotel. Armin valt uiteraard direct in slaap! Wij liggen trouwens niet veel later ook in dromenland.

6 april: Keuzes!
Er is zoveel te doen in de omgeving van Fortuna! Hikes in en rondom het Arenal Volcano National Park, Rainforest Chocolade tour, een mooie waterval, canopy, ziplines...Die laatste twee vallen af, Jochem wil in Monteverde (volgende bestemming) overigens wel graag met de SkyTrek mee.

Arenal Vulkaan

We besluiten (weer op aanraden van het hotel) naar de 'Sky Adventures' te rijden omdat we daar een mooie wandeling kunnen maken door het regenwood met vijf hangbruggen, diverse watervallen en mooie uitzichtpunten.
Meer info? Zie: http://skyadventures.travel/skywalk/?_ga=1.56213611.1945112202.1459997335
Hier hebben we zeker geen spijt van! We maken een prachtige wandeling en komen bijna geen andere toeristen tegen. Dit vonden we de 20 dollar entreeprijs wel waard. Je kunt hier trouwens ook een SkyTrek doen, we zien meerdere mensen boven de boomtoppen vliegen. Armin vind dit fascinerend!

Hangbrug@SkyWalk ArenalWaterval@SkyWalk Arenal Volcano National ParkUitzicht over het regenwoud@Arenal Volcano National ParkHangbrug@SkyWalk Arenal Volcano National ParkHangbrug@SkyWalk Arenal Volcano National ParkKlein kamertje met uitzicht over het regenwoud ;-) op de helft van de wandelingSamen in het Arenal Vulcano National Park

Na de SkyWalk rijden we naar (de door tripadvisor goed beoordeelde) Rainforest Chocolate Tour. We komen om tien voor twee aan maar kunnen niet mee met de tour van 14:00 uur. We begrijpen al snel waarom. Er wordt een schoolbus tieners uitgeladen die een reservering hebben. De eerste tour waarbij we terecht kunnen is om 15:00 uur. We besluiten dan toch maar naar de La Fortuna waterval te rijden. Hier is het niet druk (relatief dan, want dit is een populaire waterval) en kunnen we dus gewoon naar binnen. De klim naar beneden over goed onderhouden trappen is makkelijk. Beneden stelt de waterval zelf niet teleur.

Fortuna Waterval

Er zijn twee gedeelten waar we kunnen zwemmen. Eén deel is totaal ongeschikt met Armin omdat er sprake is van een flinke klimpartij over de rotsen. Gelukkig kunnen we ook aan de andere kant naar beneden waar een strandje is zodat we kunnen badderen. Het is hier wel gigantisch druk maar we blijven toch zeker drie kwartier. Jochem gaat op pad om mooie filmpjes en foto's te maken, Armin en Marieke gaan zittend in het water samen steentjes gooien. De weg terug omhoog vraagt wel iets van ons uithoudingsvermogen ;-)...

Op de terugweg stoppen we nog even bij één van de drie grotere supermarkten van dit dorp en slaan nog wat voorraad in. Terug bij het hotel gaan Jochem en Armin nog even verder met de waterpret, Armin is niet weg te houden bij het zwembad.

Afkoelen in het zwembad van Hotel Tangara Arenal

Marieke gaat even douchen en daarna weer eens de keuken in. Pasta met broccoli, tomatensaus, avocado en kaas staat er op het menu vandaag. Het smaakt ons allemaal goed na deze drukke dag.

Opmerking: Mocht je je afvragen waarom je te weten komt waar en wat we eten op vakantie? Nou, er zijn daadwerkelijk mensen die dit interessant vinden om te lezen. Ik vroeg me trouwens zelf voordat we verder weg gingen met Armin ook af hoe dat nu moest met eten en dergelijke, aangezien dit best lastig kan zijn met kleine kinderen. Daarnaast wil je ook niet dat er iemand voedselvergiftiging oploopt. Nu is die kans in Costa Rica niet erg groot en kun je in elk dorp ergens eten, toch vinden wij het fijn af en toe te koken.

Morgen vertrekken we richting Monteverde. Ben je benieuwd naar deel 3? Lees dan vooral verder in het volgende reisverhaal!

1. Oma:
    4 april 2016
    Die Armin! Wat zul je blij zijn Marieke! Misschien gaat /oma/ dan ook wel lukken:)