Sri Lanka 2019 deel 1: de voorbereiding

31 december 2018 - Groningen, Nederland

Voorbereiding voor vertrek

Na een aantal verre reizen met de kinderen was het weer tijd om een mooie bestemming uit te zoeken. Sri Lanka was al wel eens geopperd, en na wat research bleek dat het land heel goed bereisbaar is door de korte afstanden en we natuur en cultuur goed kunnen combineren. Marieke is inmiddels lid van een aantal reislustige facebookgroepen van gezinnen die ook gewoon ver weg gaan met hun kinderen en bij de topics kwamen ook daar alleen maar positieve verhalen voorbij. Tijd om te boeken dus!

Vliegtickets

Marieke is een ster in de goedkoopste vliegtickets vinden zonder rare overstappen én met betrouwbare airlines. We willen graag vertrekken in de kerstvakantie maar tot 31 december 2018 lagen de prijzen nog wel erg hoog. Vertrek op oudjaarsdag was echter prima te doen. En dus waren we met een paar muisklikken eigenaar van drie vliegtickets naar Colombo, Sri Lanka. Geen stoel voor Luna, ze mag nog net gratis mee voordat ze twee wordt. Meestal is er een deel van de reis wel wat plek vrij in het vliegtuig en daar hoopten we nu weer op, daarover later meer.

Vaccinaties

Een maand voor vertrek hebben we ons ook nog even verdiept in de vaccinaties (alleen wat we nog niet hadden dan), alleen Armin en wij zelf hadden nog een prikje nodig voor buiktyfus. Luna was daar nog te jong voor en bovendien minder vatbaar voor een dergelijke infectie legde de vaccinatie-arts uit, dus dat scheelde weer. We hebben goede ervaringen met ‘vaccinatiesopreis’ en aangezien zij ook een vestiging hebben in Groningen hebben we weer gebruik gemaakt van hun advies.

Route

De route uitstippelen leek in de eerste instantie best makkelijk, maar er bleken toch wel wat keuzes te bestaan. Starten of eindigen op het strand? Naar één of twee nationale parken (het werden er onverwacht drie!)? Hoe lang blijven we op een bestemming om het leuk te houden voor de kinderen? Goedkope accommodaties of de hoofdprijs betalen voor luxe? Reizen we met een chauffeur of regelen we steeds ter plaatse vervoer?
Uiteindelijk hebben we een (redelijk standaard) route uitgestippeld naar de culturele driehoek, Kandy, Nuwera Eliya, Ella, Udalawawe, Yala, Mirissa en Unawatuna. Er zijn nog erg veel andere mooie plaatsen zoals Nilaveli, Trincomalee, Kalpitiya, Arugam Bay, Jaffna etc, maar die lagen net allemaal wat verder weg of zijn beter qua klimaat/seizoen in onze zomermaanden.

Vervoer

We hebben in 2015 in Noord-Thailand drie dagen een busje met chauffeur gehuurd en dat is toen erg goed bevallen (Je kan echt off the beaten track en daarnaast je eigen tempo bepalen). Om deze reden kiezen we er ook deze reis voor (en omdat we gewoon best veel bagage hebben met twee kinderen) om de eerste twee weken vast vervoer te boeken. Via Tripadvisor vinden we een betrouwbaar bedrijf (SLPD), dat elke keer ook erg stipt en duidelijk reageert.

We regelen een busje met chauffeur voor 1060 dollar. Nadeel is wel dat ze graag van tevoren onze route willen weten i.v.m. de offerte waardoor flexibel blijven net iets lastiger is. Aangezien we uiteindelijk het eerste deel van de reis kleinschalige en (vrij) goedkope accommodaties hebben geboekt betalen we de chauffeur vaak ook nog ongeveer 8 dollar per dag (1500 LKR) zodat hij zelf een accommodatie kan zoeken. Als je namelijk in de grote toeristenhotels verblijft zijn er speciale slaapzalen voor de chauffeurs, maar die hebben we niet gekozen. De laatste week zullen we echter vooral doorbrengen op het strand dus nemen we na twee weken afscheid van elkaar.

Voor Armin en Luna hebben we een opblaasbare zitverhoger mee (bubblebum) en een trunki (een stoelverhoger wat tegelijkertijd omgevormd kan worden tot rugzak). In het vliegtuig komen we een aantal gezinnen tegen die echte autostoeltjes hebben meegesleept. Achteraf gezien was dat voor Luna best handig geweest omdat ze daar onderweg beter in slaapt maar op deze manier ging het gelukkig ook goed.

Benieuwd naar onze reis en de linkjes naar alle video's? Lees dan vooral verder!

Kaart Sri Lanka in Reggies NegomboDeze twee pakken we in elk geval in...Ze passen precies!Bagage voorbereidenNoodvoorraad snacks